Районна газета

ДО УВАГИ СПОЖИВАЧІВ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ

Звертаємо Вашу увагу, що з 1 травня 2019 року в повному обсязі введено в дію новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 19.11.2017 № 2189 VIII та утратив чинність попередній Закон від 27.06.04 р.  № 1875-ІV

Згідно із згаданим Законом визначено нову класифікацію житлово- комунальних послуг, нову систему взаємовідносин, що виникають у процесі надання та споживання цих послуг, передбачено різні моделі договірних відносин у сфері комунальних послуг, а також визначено особливості укладання, зміни та припинення договорів про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку, змінено підходи до формування тарифів на комунальні послуги та нарахування плати споживачам, запроваджено відповідальність за неналежне виконання договору як для виконавців комунальних послуг, так для споживачів цих послуг.

Більшість положень набули чинності ще торік та на початку цього року (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком).

А 1 травня 2019 року набули чинності окремі нововведення, які передбачають, що споживачі повинні укласти угоди з надавачами послуг. На боржників, що не сплачуватимуть «комуналку» вчасно, нараховуватимуть ще й пеню.

Закон запускає ринок житлово-комунальних послуг, встановлює чіткі правила взаємовідносин між споживачами та надавачами послуг, дає споживачам механізм захисту своїх прав.

Закон «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що за рік українці повинні обрати собі постачальників комунальних благ і модель відносин з ними.

Закон передбачає чотири моделі договірних відносин між споживачами та надавачами комунальних послуг:

індивідуальний договір квартири, тобто кожен споживач укладає прямі договори з постачальниками послуг (облік наданих послуг при цьому здійснюється на вході в будинок і на вході у квартиру);

індивідуальний договір будинку, при якому мешканці будинку вибирають уповноважену особу для взаємодії з постачальниками послуг (облік наданих послуг здійснюється лише на вході у будинок);

колективний договір, при якому мешканці будинку вибирають управителя або керуючу компанію, і вже вони за дорученням співвласників укладають договори з виконавцями комунальних послуг;

ОСББ укладає угоду від імені всіх мешканців будинку.

Обирати, за якою моделлю укладати договори, право самих співвласників багатоквартирного будинку.

Але відповідно до Закону, електрику й газ компанії постачатимуть споживачам виключно за індивідуальними договорами.

Стосовно решти послуг - опалення, постачання холодної та гарячої води, водовідведення, вивезення сміття користувачі зможуть самі обирати, який договір укладати з постачальником індивідуальний чи колективний.

При цьому різні послуги можуть постачатися за різними моделями: наприклад, одна багатоповерхівка може обрати індивідуальні договори для опалення і колективний договір для водопостачання і водовідведення.

Абонплата. З вступом у дію Закону в Україні вводиться абонентська плата на деякі послуги ЖКГ, окрім послуг з постачання природного газу та розподілу електричної енергії.

Слід зазначити, що Законом не передбачені жодні нові платежі, а тільки вимоги відокремлення із тарифів на комунальні послуги деяких складових, які були до них включені. Таким чином, Закон передбачає відокремлення з тарифів витрат на утримання абонентської служби.

Відповідно до Закону плата за абонентське обслуговування це платіж, який споживач сплачу виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку.

Абонентська плата це річні експлуатаційні витрати постачальника комунальної послуги, рівномірно розподілені на кожен місяць. Тобто це гроші, які платяться постачальнику за використання мереж та розподіл по ним ресурсів води, опалення та іншого.

На сьогодні розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України , згідно з якою максимальну абонплату визначать за формулою, яка прив’язана до розміру мінімальної зарплати в Україні.

Пеня за прострочення платежів. Згідно із статтею 26 Закону у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу.

Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плата за житлово-комунальні послуги.

Пеня не нараховується за умови наявності заборгованості держави за надані населенню пільги та житлові субсидії та/або наявності у споживача заборгованості з оплати праці, підтвердженої належним чином.

Слід зазначити, що введення в дію Закону не є підставою дія автоматичного нарахування споживачам пені.

Нарахування пені у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово- комунальні послуги може здійснюватися після 1 травня 2019 року виходячи з умов договорів, укладених відповідно до вимог статей 13-15 Закону.

При цьому пеня за несвоєчасне здійснення платежів за комунальні послуги може нараховуватися на ту суму заборгованості, що утвориться з моменту укладення відповідного договору про надання комунальних послуг.

Тож до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг за вимогами і правилами Закону, нарахування плати за комунальні послуги підприємствами тепло-, водопостачання та водовідведення здійснюватиметься відповідно, до договорів, укладених до 01.05.2019.

Пеня за послугу з управління багатоквартирним будинком може нараховуватись з моменту укладення договору про надання цієї послуги, але не раніше 01.05.2019.

Відключення комунальних послуг за борги. Законом передбачено право виконавця комунальної послуги обмежити (припинити) її надання конкретному споживачу в багатоквартирному будинку, незалежно від обраної моделі організації договірних відносин.

Тому, навіть при колективному договорі надання послуг можуть бути припинені лише конкретному боржнику.

У Законі визначена процедура припинення надання послуг. Виконавець повинен за 30 днів (щонайменше) попередити боржника про майбутнє відключення, і тим самим дати можливість або погасити борг, або оскаржити правомірність припинення надання послуги.

Також, Законом виконавцям комунальних послуг дозволено припиняти їх надання тим споживачам, які відмовилися укладати договори про надання комунальних послуг. Простими словами, якщо відмовляєшся від договору то, не погребуєш послуги.

Разом із тим Законом встановлено, що споживач має право на зменшення розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їх якості. Також дозволяється не сплачувати вартість комунальних послуг (крім теплопостачання), якщо споживач не жив у помешканні понад 30 календарних днів. Щоправда, свою відсутність треба буде довести.

Серед нововведень Закону слід визначити, що відтепер дозволено влаштувати систему індивідуального опалення у квартирі власникам квартир у тих будинках, у яких на дату набрання ним чинності вже не менше половини квартир було відокремлено (відключено) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Таким чином, даний Закон дозволив вирішити складну ситуацію, в якій «застрягло» чимало багатоквартирних будинків, коли більше половини квартир свого часу (коли це було дозволено) від’єдналося від централізованого опалення, а решта не має формального права зробити те саме.

Слід зазначити, що в умовах перехідного періоду, а саме в період від моменту введення в дію Закону (з 01.05.2019) до моменту укладання нових договорів про надання комунальних послуг, передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладених до введення в дію нового Закону «Про житлово-комунальні послуги» (тобто до 01.05.2019) зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними новим Законом.

Такі договори мають бути укладеними між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію нового Закону (до 01.05.2020).

На сьогодні у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» (реєстр. № 10228).

Вказаний проект Закону має на меті удосконалити норми і положення чинного законодавства у сфері надання житлово-комунальних послуг, а також врегулювати питання перехідного періоду, що виникають у зв’язку із введенням в дію Закону з 1 травня 2019 та необхідністю прийняття співвласниками усіх багатоквартирних будинків (незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком) рішень про моделі організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу).